
Five ways to govern a public broadcaster

Chris Hanretty∗

July 3, 2007

European University Institute, Florence

e-mail: chris.hanretty@eui.eu

∗ I should like to thank Flemming Taith Svith, Michael Tätham, and Bart Van Vooren for their helpful
comments on this chapter. All errors, of course, remain my own.

1



1 Introduction

Reforming public service broadcasters (PSBs) is a popular activity for European politi-

cians. In the past five years, PSBs in Austria, Portugal, Italy, Spain, Slovenia, the UK

and Finland have seen major changes to their governance. Reform efforts continue in

the Republic of Ireland and - for the fourth time in fifteen years - in Italy. Politicians in

the Czech Republic had sought to reform the national PSB, but had to settle for minor

accounting reforms (Fucík, 2005).

Each of these reforms has particular details which are idiosyncratic or otherwise particu-

lar to the reforming country. In order better to understand reform efforts - and indeed to

understand existing public service broadcasters - we need to identify (1) which elements

of the governance of a public broadcaster are more important than the others, and (2) how

these elements interact.

In this chapter, I provide a typology of five types of PSB governance. The five types I

identify - the Northern, Parliamentary, Corporatist, French, and Residual types - are dis-

tinguished by two characteristics: their board structure, and their appointments process.

Each type is associated with two further characteristics: their predominant method of

funding, and their way of regulating controversial political content. The clustering of

these characteristics into the five types suggests links between each of the characteristics,

links which may constrain the design or the implementation of PSB reform.

In the second part of the chapter, I look at two trends in the governance of PSBs: the

increasing amount of soft regulation; and a gradual move away from licence fee funding,

and discuss how broadcasters can best improve their performance within each category.

Some definitions will help. By public service broadcaster, I mean any broadcaster in a mod-

ern democracy which:

2



• is funded in large part by the state through general taxation revenue or through a

special hypothecated tax (licence fee);

• where the highest posts in the broadcaster are appointed by state organs;

• which principally broadcasts to residents of the same state which funds it;

• and which aims at (but is not always successful in) providing a broad range of so-

cially useful content

There are roughly fifty broadcasters which meet this definition: they are listed in the table.

As can be seen, the vast majority are found in Europe, although examples are also found

in former British colonies. Non-European PSBs exist in Chile, Japan, and South Korea.

By the governance of a PSB, I mean, very simply, the system by which it is directed and

controlled (Cadbury, 1992, 2.5). I mean it less in a political science sense - where it is used

to pick out ways of deciding and implementing policy outside the formal of structures

of the state - and more in the sense of corporate governance. Recent issues of concern

in corporate governance include the relationship between the owners of a company and

its officers; the relationship between the board of a company and the management; the

composition of the board (in particular the balance of external and internal directors);

the rules which ensure the company complies with accepted standards of accounting,

management, and social responsibility. These concerns cannot be directly transposed to

PSBs: since PSBs are, at the same time, important political institutions and large compa-

nies, their governance fills a dual role. I concentrate on four aspects of governance which

parallel the issues listed above:

1. the structure of the board: in particular, the choice between a single or dual board;

3



Table 1: List of national public service broadcasters

Country PSB Abbreviation
Argentina Canal 7 Argentina C7
Australia Australian Broadcasting Corporation ABC
Austria Österreichischer Rundfunk ORF
Belgium Vlaamse Radio- en Televisieomroep VRT
Belgium Radio-Télévision Belge de la Communaute française RTBF
Bulgaria Bâlgarska Nationalna Televizija BNT
Bulgaria Bâlgarsko Nationalno Radio BNR
Canada Canadian Broadcasting Corporation CBC
Chile Television Nacional TN
Croatia Hrvatska Radiotelevizija HRT
Cyprus Cyprus Broadcasting Corporation CY/CBC
Czech Rep Ceská Televize CT
Czech Rep Cesky Rozhlas CR
Denmark Danmarks Radio DR
Estonia Eesti Televisioon EE/ETV
Estonia Eesti Raadio EE/ER
Finland Oy Yleisradio YLE
France France Télévision FT
Germany Zweites Deutsches Fernsehen ZDF

Germany
Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rund-
funkanstalten der Bundesrepublik Deutschland ARD

Greece Elliniki Radiophonia - Tileorassi SA ERT
Hungary Magyar Radio HU/MR
Hungary Magyar Televizió HU/MTV
Iceland Ríkisútvarpið RUV
India Prasar Bharati BCI
Ireland Radio Telefís Éireann RTE
Israel Israel Broadcasting Authority IBA
Italy Radiotelevisione Italiana RAI
Japan Nippon Hōsō Kyōkai NHK
Korea Korean Broadcasting Service KBS
Latvia Latvijas Valsts Televizija LT
Lithuania Lietuvos Radijas ir Televizija LRT
Malta Public Broadcasting Services Ltd PBS
Netherlands Nederlandse Omroep Stichting NOS
New Zealand Television New Zealand TVNZ
Norway Norrikskringskasting NRK
Poland Polskie Radio SA PR
Poland Telewizja Polska TVP
Portugal Radiotelevisão Portuguesa SA RTP
Romania Societatea Româna de Televiziune RO/TVR
Serbia & Montenegro Radiotelevizija Srbije RTS
Slovakia Slovenská Televizia SK/STV
Slovakia Slovensky Rozhlas SK/SR
Slovenia Radiotelevizija Slovenija RTVSLO
South Africa South Africa Broadcasting Corporation SABC
Spain Television Española SA TVE
Sweden Sveriges Television Ab SVT
Sweden Sveriges Radio Ab SR
Switzerland SRG SSR idée suisse SRG-SSR
UK British Broadcasting Corporation BBC

4



2. the method by which the board is appointed: in particular, the institution(s) which

select board members.

3. the predominant method of financing the broadcaster;

4. the procedures by which the broadcaster regulates political controversy over con-

tent

Looking at the structures of public broadcasting through the lens of corporate governance

is an increasingly useful way of approaching the issue. As we shall see later, rules on

state aid and decreasing support for licence-fee funding are increasingly causing public

broadcaster to mimic the form and practices of large commercial organisations.1

Governance systems have conflicting aims. For large corporations, governance aims to

maximise share-holder value, but also to remain within the boundaries of the law. As

public institutions, PSBs must simultaneously maximise conflicting values: efficiency, ac-

countability, and independence. Efficiency - "frugality of resource use in relation to given

goals" (Hood, 1991, p. 12) - conflicts with accountability, as the broadcaster must divert

funds away from producing content and into ensuring compliance. Accountability (to

Parliament) conflicts with independence (from partisan control), as the mechanisms for

investigating the activities of the broadcaster can become political fishing expeditions.

And independence from any kind of direction may conflict with efficiency in the widest

sense of market efficiency, as the broadcaster may use guaranteed sources of funding to

acquire dominant market power or distort new markets. Towards the end of the chapter

I discuss how PSBs of each type might best achieve these values.

1In Italy, the Gasparri law remodelled Rai as a shareholder company. In Austria, board members of ÖRF
now have "the same duty of care and responsibility as the board members of a joint-stock company" (Haller,
2001); the powers of board members of YLE now correspond to the Companies Act (Österlund-Karinkanta,
2006).

5



Examining the (corporate) governance of PSBs is not the only way of reducing complex-

ity. There are other ways of comparing PSBs. A report on public broadcasting by the

French Conseil Supérieur de l’Audiovisuel used regional or linguistic labels, contrasting

the "Latin" broadcasters of the Mediterranean rim with the "Anglo-Saxon" broadcasters

in Germany and the UK (Bourges and Fansten, 1998): the typological equivalent of petty

name-calling. A recent Council of Europe report, by contrast, divided broadcasters ac-

cording to a tripartite "structural criterion":

• "integrated structures, as in the United Kingdom, Spain and Italy, where [PSBs] con-

trol every area of public audiovisual activity;

• federated structures by region, such as the German system, which... reflects the

country’s political organisation

• fragmented structures, as in France, where each branch of the audiovisual sector is

controlled by one or more separate public operators" (Mooney, 2004, para.27)

However, the first category - integrated broadcasters - is by far the largest; federated

broadcasters are very few. Additionally, there seems to be little in common amongst the

members of each category: the integrated model of Danmarks Radio would seem to have

more in common with the fragmented structure of Sveriges Radio and Sveriges Televi-

sion than with Rai or RTVE. The five types identified below are also based on "structural

criteria", but improve on this classification by also sharing important characteristics con-

cerning regulation and funding.

6



2 The first cut: board structure

The first step to classifying a public broadcaster’s governance is to ask whether the broad-

caster has a single or a dual board.

In a single board PSB, there is one board which manages and supervises the activity of

the broadcaster. That is, it is responsible both for managing the company and ensuring

compliance with regulatory or financial requirements. These tasks are not distributed

equally within the board: the President of the board acts as the chief executive officer of

the PSB, and, whether in law or in practice, enjoys effective control over the management

of the company. She is also the figurehead of the company: as yet, only the Canadian

broadcaster has separated the role of President, or chief executive of the company, from

that of Chairman of the company, as recommended in a number of recent reports on

corporate governance in countries which use single board structures (see Higgs 2003,

para 5.3 and The Conference Board Commission 2003, pp. 18-19).

The single board model is not often used by European PSBs: only France Télévision,

Rádio e televisão de Portugal and Bulgarian National Television and Radio use it. Outside

Europe, the model is more common: it is used by all of the English-language PSBs, and

Televisión Nacional de Chile.

In a dual board PSB, responsibility for management and ensuring compliance is divided

between a supervisory board and an executive board. The supervisory board - variously

described as a Foundation Council, Administrative Council, or Board of Governors2 - typ-

ically takes on regulatory tasks not normally carried out by the board in a single board

2 I use the term supervisory board as the English language equivalent of the German aufsichtrat; I use
’administrative council’ to denote the French conseil d’administration, the Italian consiglio di amministrazione,
the Spanish consejo di administración, and so on. ’Board of Governors’ is the term formerly used to refer to
the BBC supervisory board - now known as the BBC Trust.

7



PSB but instead left to external regulators. The supervisory board is headed by a Chair

or President. She is not usually the public face of the broadcaster: this role falls to the

chief executive, or Director-General, who chairs the executive board. The executive board

is not usually established by law in Western European PSBs; it is more often so in post-

communist PSBs. The director-general usually appoints members of this executive board

with the consent of the supervisory board. The division of labour between the supervi-

sory board and the executive board or director-general is difficult to specify in abstract.

It is a product of three factors: legal provisions specifying the powers of the respective

boards (where such provisions exist, and where they are not very loosely-specified, as is

the case in common law countries); the customary practice of the two boards; and the

personality of the members of the board, in particular the Chair and Director-General.

A dual board structure is the most common choice for European PSBs. (Outside of Eu-

rope, Japan’s NHK has also chosen a dual board, with, like the BBC, a twelve member

Board of Governors appointed by the government, though with the consent of the Diet).

In certain cases, though, the supervisory board has been so weak that the broadcaster has

functioned as if it had a single board. In Spain before 2005, the Consejo de Administración

of RTVE enjoyed little effective power of the broadcaster: although the law permitted the

Consejo to forward candidates for the post of director-general, direct appointment by the

government robbed the Consejo of this most important task of PSB supervisory boards.

Following the Zapatero reforms of 2005, the dual board structure has been replaced by a

single board.

The choice of a single or dual-board system has both corporate and political aspects. Most

countries have adopted the most common board structure in business as the model for

the board structure of the public broadcaster. Those countries in which private companies

have single boards - Italy, Spain, Portugal, Greece, UK, Ireland, Australia, New Zealand,

8



Canada, South Africa, and Japan (Hopt, 1998, p. 229; Jackson and Moerke, 2005, p. 354) -

have largely chosen a single board system in public broadcasting. The UK, the Republic

of Ireland, and Japan have instead chosen structures outside of their respective normal

corporate practice. Spain formerly had a dual board system, and has now moved to a

single board; Italy has, at the time of writing, a dual board where the supervisory board

has sometimes acted like a "collective managing director", making it resemble a single

board with extensive managerial delegation (Zaccaria, 1984, p. 19).

Conversely, of those countries with two-tier corporate systems - the Scandinavian and

German-speaking countries - all have opted for dual board systems. In those countries

where both forms co-exist - France, Belgium, and most countries of Central and Eastern

Europe - the majority of broadcasters have dual boards, but France Télévision and Bul-

garian National Radio and Television have single boards.

The links between corporate board structure and the board structure adopted for PSBs

suggests that the board structures of PSBs were selected, consciously or unconsciously, to

mimic corporate practice. At the same time, however, the choice of a single or dual-board

structure has a political logic. First, a dual-board structure may enhance the (perceived)

independence of the broadcaster, since politicians do not, by law, appoint the chief ex-

ecutive officer(s) of the broadcaster, and are thus less implicated in its day-to-day out-

put. Second, a supervisory board may act as a non-pernicious accountability mechanism:

politicians may criticise the broadcaster freely to supervisory board members, who will

absorb frivolous complaints and pass on more serious ones, freeing the executive officers

of the broadcaster of the need to listen to politicians berating their work. Third, super-

visory board members may act as ambassadors for the corporation, maintaining good

public or personal relations with politicians or members of the public.

These roles are not always mutually compatible: the Board of Governors of the BBC was

9



replaced by the BBC Trust precisely because it was felt to be too good a "cheerleader"

for the management of the corporation, to the extent of neglecting its oversight functions

(Department for Culture, 2006, pp. 2-3). Nevertheless, they suggest that there will be

important differences in the political character of dual- and single-board PSBs, holding

other things equal. Of course, other things are not equal: the political character of the PSB

also depends on the method by which the board is appointed.

3 The second cut: who appoints?

The issue of ’who appoints’ members of the supervisory or sole board of the broadcaster

is relevant to the corporate governance of a PSB - and more relevant than it would be for

corporations - because it involves a variety of political institutions, and because nomina-

tion by certain of these institutions has consequences for the political character, funding,

and regulation of the broadcaster.

Here I consider only the issue of who appoints. The issue of appointments more broadly

is complex. It includes several questions - appointees’ tenure, the possibility of renewal,

incompatibilities with other posts - which are extremely important in guaranteeing the

political independence of the broadcaster (Lledó Íñigo et al., 2005, p. 131), but which I do

not consider here.

In considering who appoints, I also simplify. Most mechanisms for nominating board

members of PSBs involve multiple political actors, either separately nominating some

portion of the board, or jointly nominating board members through proposal and confir-

mation. Instead of considering these combinations, I focus on the main political actor or

institution - that is, an actor which appoints at least one-third of board members or more

than any other actor or institution. The relevant institutions are:

10



• appointment by an independent sectoral regulator

• appointment by civil society

• appointment by parliament

• appointment by the government

(Appointment by the workforce is also used to elect board members in Australia, Aus-

tria, Denmark, France, and Romania, but in all cases the percentage of staff-appointed

members is extremely slight).

Appointment by an independent sectoral regulator happens only in three cases: Poland,

France, and Bulgaria. In the Polish case, the National Broadcasting Council appoints all

members but one of the Supervisory Board (the remaining member is appointed by the

Treasury). In France and Bulgaria, the appointments to the single board are made by the

Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA) and National Council on Radio and Television

(NCRT) respectively. The NCRT appoints all members of the Bulgarian broadcasters’

managing boards; the CSA appoints five of fourteen members of the board of France

Télévision, but this includes the President.

Appointment by civil society is primarily associated with public service broadcasters in

German-language countries. The percentage of the board made up by civil society nomi-

nees varies; but is always less than a majority, and usually more than a plurality compared

to members nominated by other institutions. Boards with this method of appointment can

also be recognised by their size: Barendt says the typical board has "at least 30 - 40 mem-

bers... composed of, say, one member of the government, a member of each political party

represented in the legislature, a representative of the Catholic and Evangelical churches,

the Jewish community, trade union councils, employers’ associations, sports, women’s

11



and youth associations, teaching, farming and music bodies, and so on" (Barendt, 1993,

pp. 61-62). In certain Länder, the percentage of "political nominees" is fixed below one-

third; in other Länder, and in Austria, the percentage of political appointees is higher, al-

though still with significant representation of civil society. The model has been exported

to Croatia, Slovenia (until 2005) and Hungary, although the Hungarian version may be

better classed as a model of parliamentary appointment, since the eight parliamentary ap-

pointees on the twenty-nine member board have special powers, including the exclusive

right of appointment of the director-general.

Appointment by Parliament is the most common method of appointment. It is also the

method most likely to apply to entire boards. It is found throughout Europe. The most

important differences within this method of appointment concern the required majority

for appointment (whether a simple plurality, majority, or two-thirds supermajority), and

whether or not there is an explicit commitment to appoint board members in proportion

to the parties’ parliamentary strength.

Appointment by government exists in the English-language broadcasters (BBC, RTÉ, SABC,

CBC, ABC and TVNZ) and some of the Scandinavian broadcasters (NRK, and partially

in DR), as well as in Japan. If one considers the Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Ra-

dio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB - which has as its only

task the appointment of members of the boards of SVT, SR, and UR - as an arms’ length

agent of the government, this model can also be extended to Sweden. It is usually heav-

ily qualified, however. In Canada, Australia, the UK and Norway, board members are

appointed by the monarch or her agent (the Governor-General). In practice, this means

that they are appointed by the cabinet; but one need not invoke Bagehot to argue that the

constitutional fiction of regal appointment nevertheless gives the appointment greater

dignity. In South Africa, appointments are made by the President, who may be seen to

12



enjoy the same supra partes appeal enjoyed by a monarch. In New Zealand and the UK,

appointment is further circumscribed by the open competitive recruitment, following the

introduction of the Crown Entities Act 2004 and the Code of Practice on public appoint-

ments. The UK public does not seem to believe that the appointment is dictated by the

minister; if they view the competitive recruitment process negatively, it is because they

believe the winning candidates were already successfully identified in the media before

the interview (MORI, 2005, pp. 29-30).

3.1 Applying the two criteria

How does combining the different types of appointment method to the distinction be-

tween dual- and single-board PSBs help us to understand the comparative governance

of PSBs in a more holistic way? The combination of one dichotomous criterion (dual or

single-board) and one criterion with four possible values gives eight possible governance

types. However, some of these categories are barely populated or not populated at all.

For example, there were until recently no single board broadcasters appointed primarily

by parliament or by civil society. Since 2005, Radiotelevision Español (RTVE) has had a

single board appointed by two-thirds majority of Parliament. There is only one broad-

caster - Telewizja Polska - which has a dual board and is appointed by an independent

regulator.

There are good reasons why these categories are not popular. Recall that one reason why

dual board structures might have been chosen is that they provide a political buffer which

single boards lack. Appointment by independent regulator, or a heavily constrained ex-

ecutive, may provide a functional equivalent of that buffer. Conversely, appointment by

parliament or civil society would present the risk of political control over the day-to-day

13



operations of the broadcaster, which might prompt negative reactions on the part of the

public.

Equally, where the political buffer of a supervisory board exists, the additional buffer

of appointment by an independent sectoral regulator may lead to accusations that the

broadcaster has ceased to be accountable to the people, but it only accountable to another

technocratic organisation. Consequently, cases like this will only be found where there

exists great concern over the political independence of PSB.

Discounting these three categories, we are left with five governance regimes for public

broadcasters: the Northern, the Parliamentary, the Corporatist, the French, and the Resid-

ual. These types are shown in Figure 1. Foreshadowing the sections to come, we may say

that:

• Northern PSBs have a supervisory board largely appointed by the government, with

long-lasting directors-general. They are largely funded by the licence fee without

advertising revenue, and have adopted self-regulatory schemes to police political

content.

• Parliamentary PSBs have a supervisory board appointed by the parliament, with

higher turn-over in directors-general. They are funded by a mixture of different

sources of funding; their own regulation of politically controversial content is poor,

although some external monitoring does exist.

• Corporatist PSBs have a supervisory board nominated in large part by civil soci-

ety, with members also appointed by the parliament in varying proportions. They

accept advertising revenue, but are far more reliant on the licence fee than Parlia-

mentary PSBs. They have some self-regulation of politically controversial content,

but legal recourse also exists.

14



• French-style PSBs have a single board nominated by an independent regulator. They

are funded by a mixture of the licence fee and advertising revenue. Politically con-

troversial content is externally regulated through such devices as the regles des trois

tiers.

• Residual PSBs have a single board appointed by the government. They are funded

by a licence fee and state subventions. They have adopted self-regulatory schemes

to police political content.

15



Fi
gu

re
1:

Fi
ve

pr
ot

ot
yp

es

Pu
bl

ic
Br

oa
dc

as
te

r

gg
gg

gg
gg

gg
gg

gg
gg

gg
gg

gg
gg

g

UUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

D
ua

l

hh
hh

hh
hh

hh
hh

hh
hh

hh
hh

hh

WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW
Si

ng
le

SSSSSSSSSSSSSSSS

G
ov

er
nm

en
t

Pa
rl

ia
m

en
t

C
iv

il
so

ci
et

y
R

eg
ul

at
or

G
ov

er
nm

en
t

BB
C

†
D

R
†

N
H

K
†

N
R

K
†

R
TÉ

‡
(S

R
,S

V
T)

†

C
TV

‡
EE

R
,E

ET
§

LR
,L

T
§

M
TV

§
R

ai
‡

R
O

TV
R
‡

R
TV

E
un

ti
l2

00
5

§
SK

ST
V

‡
Y

LE
†

H
R

T
‡

IB
A

‡
LR

T
§

Ö
R

F
‡

R
TV

SL
O

‡
Z

D
F,

A
R

D
‡

BN
R
‡

BN
T
‡

Fr
an

ce
T

él
év

is
io

n
‡

A
BC

§
C

BC
§

R
TP

SA
BC

§

N
or

th
er

n
P

a
rl

ia
m

en
ta

ry
C

or
po

ra
ti

st
F

re
n
ch

R
es

id
u
a
l

†=
lic

en
ce

fe
e

‡=
lic

en
ce

fe
e

pl
us

ad
ve

rt
is

in
g

§=
St

at
e

su
bv

en
ti

on
s

16



Whether these associations represent causal links, mere correlation, or evidence of related

development, is unclear. Two of the groups - the Northern and Corporatist - are largely

geographically contiguous; parts of a third group - the Residual broadcasters - share a

common heritage as former British colonies. The possibility of related development is

therefore high. Ireland continues to base parts of its public broadcasting legislation on the

British experience (Oireachtas Joint Committee on Communications, 2007, pp. 71, 73, 75);

broadcasting legislation in Slovenia was adopted after repeated visits from the Council

of Europe and representatives of the European Commission (Matkovic et al., 2002), and

the Action Plans of the EU’s European Neighbourhood Policy continue to exhort changes

in public service broadcasting in neighbouring countries. Whatever the link - causal,

correlational, or symptom of interdepedence - I refer to the shared patterns in regulation

and funding as ’outcomes’. The first of these outcomes is the system of funding public

broadcasting.

4 The first outcome: the predominant method of funding

No PSB has a completely pure system of funding. All rely for revenue on a mixture

of four funding sources: government subventions, licence fees, advertising revenue, and

programme and product sales. The last of these is only a major source of revenue for those

broadcasters with large international (the BBC, potentially other Anglophone broadcast-

ers) or domestic (NHK) markets. Consequently, the main combinations of funding sources

are: a combination of state subventions plus advertising; a combination of licence fee plus

varying degrees of advertising (including programme sponsorship); and licence fee rev-

enues without advertising.3

3One broadcaster - Romanian television - uses a combination of all four funding sources: licence fee,
state subventions, advertising, and limited commercial activity

17



Funding by licence fee without advertising revenue is found in the Northern PSBs. Five

of the six PSBs in this category are not permitted to sell advertising in their domestic

programming (though the BBC sells advertising which part-funds BBC World and BBC

America). RTÉ, which faces a much smaller domestic market and incurs the costs of

London-induced wage inflation in labour costs, has had to rely on advertising since its

formation.

Funding by state subvention plus advertising is typically found in the Residual PSBs.

This funding model is also now found in Hungary: since 2002, the state has paid for citi-

zens’ licence fees from general taxation revenue. Although this method slightly reduces

the government’s discretionary power over the broadcaster’s funding (with total revenue

from licence fees being automatically determined by growth in the population and in tele-

vision sales), it exposes broadcasters to the same threat of unstable revenue flows, and the

sectoral regulator has expressed fears about the measure’s impact on the independent of

MTV (Lengyel, 2002). Two of the broadcasters in this category - Television New Zealand

(TVNZ) and the Australia Broadcasting Corporation (ABC) had benefitted from licence

fee funding in the past before the fee was abolished.

Corporatist and the French model PSBs share a similar funding profile, with both funded

by a mix of licence fee and advertising revenue. The licence fee component tends to

predominate: ARD, ZDF, BNT and the IBA depend on the licence fee for approximately

80% of their income; France Télévision, HRT and RTV/SLO depend on it for around 60%

of their income (EBU Information and Statistics Network, 2005, pp. 2-7). ÖRF is therefore

unusual, taking less than half (46%) of its income from licence fees. Most unusual is the

Lithuanian broadcaster, which relies on state subventions.

Finally, Parliamentary-model PSBs have the most mixed funding structures. The Esto-

nian and Latvian broadcasters rely on state subventions. Since 2002 and 2004 respec-

18



tively, MTV and SK/STV have also moved over to funding through state subventions,

abandoning their respective licence fees. Rai and Ro/TVR have a mixed licence fee ad-

vertising system, but Rai has had occasional cash injections to stave off bankruptcy (Ig-

nazi and Katz, 1995), and RO/TVR also relies on state subventions for an eighth of its

income. RTVE was initially meant to be financed by state subventions, but has come to

rely instead on advertising and state-backed indebtedness. YLE is therefore an exception,

relying almost exclusively on the licence fee.

Why should there be a link between the basic governance choices of a broadcaster and the

predominant method of funding? There are two possible explanations. The first is that

both the basic governance structure and the method of funding reflect political decisions

about how much independence to grant the broadcaster, and that consequently gover-

nance structure and funding structures flock together. For example: civil society models

of PSB are chosen in an effort to grant the broadcaster independence. The licence fee,

by providing the broadcaster with a stable and non-discretionary source of funding, aids

independence; therefore, it was chosen to match the goal of granting independence. Con-

versely, parliamentary models are chosen in an attempt closely to control or supervise the

politics of the broadcaster; thus, state subventions, which provide highly discretionary

sources of revenue,4 are a method of control, and are thus chosen alongside the parlia-

mentary model.

An alternative explanation is that the method of funding is more variable than basic gov-

ernance structures, and that the choice of basic governance structure influences the broad-

casters’ content, which in turn alters public willingness to pay directly or indirectly for

a licence fee. For example: invasive parliamentary control over MTV led to poor quality

output and a precipitate drop in audience-share in the early 1990s; the drop in audience

4Although the amount of discretion is limited in some Central and East European PSB legislation

19



share led to extremely high rates of licence fee evasion (EU Monitoring and Advocacy

Program and Open Society Institute, 2005, p. 822), and this was a major reason in the

decision to move to state subventions. Or, corporatist type boards might (give the im-

pression that they) ensure that content caters to a wide range of societal interests, which

in turns makes citizens willing to pay their licence fee.

5 The second outcome: the control of political content

5.1 Self-regulation

Self-regulation of controversial content is typically found in the Northern broadcasters

and the Residual broadcasters. By self-regulation, I mean that these broadcasters has de-

veloped codes which govern their output; that citizens may bring complaints against the

broadcaster if they feel these codes have been violated; that these complaints are adjudi-

cated by some part of the broadcaster itself; and that regulation of content external to the

broadcaster is minimal.

The BBC is the best example of this system of self-regulation. In the 1980s, it developed

what were then known as the Producers’ Guidelines, a collection of guidelines on content

which brought together non-binding advice found in previous documents (on coverage

of politics, violence on screen, etc.,). The Producers’ Guidelines have expanded to become

the BBC Editorial Guidelines, a 228 page document covering topics from the protection

of children to guidelines on the reporting of terrorism. Viewers may bring complaints

to the Editorial Complaints Unit (ECU) if they believe that a specific item broadcast has

breached the BBC’s editorial standards. The ECU - and, on appeal, the BBC Trust’s Edito-

rial Standards Committee - considers the complaint, giving a ruling couched in the terms

20



of the Editorial Guidelines. Complaints may also be made to the sectoral regulator, Of-

com, but Ofcom is specifically excluded from dealing with complaints about impartiality

or inaccuracy.

Self-regulation by the broadcaster is found in the majority of the Anglo-phone broad-

casters - RTÉ, ABC, and CBC. Self-regulation in most of the Northern PSBs, however,

is usually self-regulation of journalists. Sveriges Television drew up an internal code in

the 1960s; but this was superceded both by the ethical codes of the Swedish Journalists’

Union (and also by progressive rulings of the Radionämnden (now Granskningsnämnden

för radio och TV)).

5.2 Legal recourse

Control of political content through the court system is in opposition to the kind of self-

regulation practised by Northern and Residual PSBs. Where systems of self-regulation

exist, courts have typically given the self-regulating bodies ample discretion. UK courts,

"very conscious... of the experience and professionalism clearly possessed" by the broad-

casters, have given the BBC a "wide margin of discretion or appreciation" (Court of Ap-

peal, Civil Division, 2002, para. 27, 32). Consequently, outside of the specific area of the

allocation of electoral broadcasts, court cases by politicians on the basis of partiality have

been lacking.

Conversely, cases based on the violation of due impartiality, accuracy, or pluralism, are

commoner outside the Northern and Residual PSBs. The broadcasters tend to be given

surprisingly little room for error: Austrian broadcaster ÖRF lost a case in which it had

been accused of partiality for not being prompt enough in dissociating itself from a polit-

ical comment made during a live variety show it broadcast (Grosshans, 2004).

21



5.3 External regulation

The French model of PSB is distinctive for taking a particular approach to the regulation

of political content. Since 1989, French television stations - including private stations -

have been obliged to follow the ’rule of three-thirds’, according to which they should

allocate in their news coverage roughly one-third of time to the government, one-third of

time to the legislative majority, and one-third of time to the legislative opposition. This

rather mechanistic approach to content regulation has also been applied in Romania by

the analogous Consiliul National al Audiovizualului (National Audiovisual Council). In

both cases, the respective councils enjoy sanctioning powers over the broadcasters should

they fail to respect the rule.

Although this approach has only been exported wholesale to Romania, certain compo-

nent parts - the monitoring of the screen time accorded to the various political parties, and

the presumption of a three-way split - have been used by other regulators. The Autorità

per le Garanzie nelle Comunicazioni (Agcom), the Italian sectoral regulator, publishes a

monthly breakdown of the percentage of screen-time given over to all of the (numerous)

Italian parties on all terrestrial channels. The Hungarian regulator, Országos Rádió és

Televízió Testület (ORTT), publishes similar information, but has also experimented with

coding the type of appearance (for example, as "positive" or "negative"). In both cases,

however, the regulator enjoys no official sanctioning power.

6 Recent trends in governance

Of course, no typology is ever-lasting. The background conditions which give rise to cer-

tain institutional features, generating pressures for change or rendering previous struc-

22



tures non-viable. This is particularly the case in broadcasting, as the effective end of

channel scarcity and the increasing dispersion of the audience have, within a relatively

short space of time, generated powerful changes in our relationship with public service

broadcasting.

Independent of these technological pressures for change, there are, I suggest, two medium-

term trends which can be seen in the governance of public service broadcasters. One - the

gradual move away from licence fee funding - is a potentially destructive trend, which

threatens to destabilize both Parliamentary and Northern model PSBs. The other - the

increasing amount of soft regulation - is a potentially helpful trend, although more so for

current PSB under-performers of the Parliamentary category.

The gradual move away from licence-fee funding consists of two related developments:

first, an increasing reliance on advertising revenue in mixed funding systems; and, sec-

ond, the wholesale abolition of licence fee funding in certain countries.

So far, five of the countries listed in Table 1 have moved away from licence-fee funding

of their public broadcasters: ABC (1974), TVNZ (1999), RTP (1992) and, in recent years,

Flemish broadcaster VRT (2001) and MTV (2002) (Inglis, 2004; Norris, 2004, p. 20; Sousa

and Marinho, 2002, p. 7; Lengyel, 2002).

Two of these licence fees - the Australian and New Zealand - had been partially under-

mined prior to their eventual abolition. Although the Australian licence fee had increased

in value, "from [1948] on the proceeds of the licence fee went to the Treasury and the ABC

depended on its annual appropriation in the federal budget" (Inglis, 2004). The New

Zealand licence fee had seen its value frozen in the seventies; the final abolition of the

licence fee in 1999 was therefore a non-event, as the practical significance of licence fee

revenue for the Broadcasting Corporation of New Zealand (as it was then known) was

negligible.

23



Why were these licence fees abolished? First, these broadcasters never enjoyed a monopoly

position in the market. Under monopoly, the argument against the licence fee - that one

may pay for services one never watches - is not valid. If this argument is not made dur-

ing the initial period of a licence fee regime, the system can become safely installed. Sec-

ond, the broadcasters always faced strong commercial competition. In particular, MTV

and VRT fell below one-quarter audience share. At this point, the argument against

the licence fee becomes much stronger. Third, the broadcasters always relied on other

sources of funding, which directly (through the mere presence of advertising) and in-

directly (through its effect on the programming and scheduling strategies of the PSB)

undermined their distinctiveness. In doing so, it gave rise to a second argument against

the licence fee - that one should not have to pay for a ’merit good’ when it ceases to be

meritorious.

Consequently, the trend against licence fee funding is most concerning for those broad-

casters which rely largely on advertising for their income, and/or have low market share:

typically, the Parliamentary type outlined above. Licence fee-funded broadcasters with

relatively pure funding types seem to be safe for the medium-term.5 The BBC, for exam-

ple, has lived with the threat of radical alteration to its funding stream since the Peacock

Report of the nineteen-eighties; and yet, the most recent Charter Review guaranteed the

licence fee’s existence until 2016.

The second major trend in PSB is the increasing amount of soft regulation targeted at

PSBs. Public broadcasters are less extensively regulated than their commercial counter-

parts (Nordahl Svendsen, 2002, table 2). However, the amount of regulation they face

is increasing, and it often takes the form of ’soft’ regulation (Coppens and Saeys, 2006):

non-legislative agreements between the government and the broadcaster, which may be

5It might be added that PSBs with mixed funding types face greater problems in conforming with EU
directives on state-aid, ensuring that licence fee revenue is not used to cross-subsidise commercial activities.

24



binding or non-binding, and which may involve some kind of sanction.

There are huge potential costs in this method of governing PSBs. Concern has been ex-

pressed that the need for periodic renewal of such regulatory schemes will lead to an

erosion of the autonomy of the broadcaster; or that the lesser scrutiny attached to service

contracts will lead to "function creep", as broadcasters are asked to meet more objectives

with fewer resources. The Italian broadcaster Rai recently estimated that objectives worth

100m euro had been added to the service contract between drafting and final parliamen-

tary approval (Apcom, 2007). Certainly, one cannot but agree with Coppens and Saeys,

(p. 279) who write that "the intervention of an independent regulator [in the monitoring

of the service contract] is a necessary condition for safeguarding the public broadcaster’s

autonomy".

At the same time, however, well-constructed regulatory schemes - preferably those that

do involve evaluation by non-governmental parties - can offer opportunities to broad-

casters where they introduce new possibilities for self-regulation: for example, the estab-

lishment of broadcaster-level processes by which it can be determined whether the broad-

caster has violated its editorial values. Two recent cases are the establishment of posts for

editorial ombudsmen in the Spanish and Slovenian broadcasters; although the latter had

still to be appointed eighteen months after the establishment of the post (Matkovic et al.,

2002).

7 Conclusion: applying the typology to Denmark

How can we apply this typology to Denmark and use it to understand the challenges

faced by the Danish public service broadcasters? There are two issues: first, whether TV2

25



falls under the definition of public service broadcaster provided here, and if so, which

type it most closely resembles; and second, how closely Danmarks Radio fits the Northern

type.

TV2 fulfills three of the four criteria I set out in my definition of a public service broad-

caster. It broadcasts throughout Denmark, has a board appointed by the Minister for

Culture, and is required under Chapter 5 of the 2002 Radio and Television Broadcasting

Act to carry out a public service remit. It is less clear whether it meets the remaining

criterion, of being funded in large part by state subventions or a hypothecated tax. Until

2005, TV2 received a small amount of money - around 5% of its total income (EBU Infor-

mation and Statistics Network, 2005, p. 5) - from the licence fee. Since 2005, however, the

broadcaster has been entirely reliant on commercial revenue.

I am tempted to argue that the lack of public funding is good reason for saying that TV2 is

not a public service broadcaster - or, if it is currently a public service broadcaster, its pub-

lic character will not remain for long. The reason why I define a public broadcaster as one

which is both appointed by state institutions and funded by public money is that the two

have historically gone together: the carrot of public money justifies the stick of board ap-

pointments. Absent public money, the case for continued and rather direct state involve-

ment through appointing members to the board of the broadcaster is less strong. Con-

versely, arguments for treating the company like any other commercial company grow.

Indeed, were it not for the extraordinary legal confusion surrounding the recapitalisation

of TV2, long-standing privatisation plans may have succeeded, and we would be able to

talk about TV2 as a normal commercial company. Whilst such a company would still face

public service obligations on content, that would not necessarily make it a public service

broadcaster. ITV in the United Kingdom is a rapacious, if recently rather unsuccessful,

commercial company; it is obliged to meet certain public service requirements in its con-

26



tent, but few would consider it for that a public service broadcaster in the same sense

in which the BBC is a public service broadcaster. Privatisation of TV2 would require the

company’s public service obligations to be stipulated in a more detailed fashion, similar

to the increasing soft regulation discussed above.

Turning less dogmatically to Danmarks Radio: earlier, I included DR as one of the North-

ern PSBs, despite partial parliamentary involvement in board appointments, a character-

istic of the Parliamentary model. Continued parliamentary involvement suggests to me a

continued desire on the part of the parties to interfere or watch over DR’s content. Given

this desire, increasing ministerial involvement, in an attempt to imitate other Northern

PSBs, might be seen as a power-grab. It may be possible to use sources of self-regulation

to rebuff ministerial attempts at interference; but existing self-regulatory schemes did not,

for example, prevent rather clumsy government interference over DR’s coverage of the

Iraq war. These trends in governance do not, therefore, provide easy remedies, but should

establish which of DR’s peers form competitive reference points.

References

Apcom (2007, 4 April). Rai, CDA approva all’unanimità il nuovo contratto di servizio.

www.apcom.it.

Barendt, E. (1993). Broadcasting Law: A Comparative Study. Oxford: Clarendon Press.

Bourges, H. and M. Fansten (1998). La Télévision publique en Europe. Allemagne, Espagne,

France, Italie, Royaume-Uni. Paris: Conseil Supérieur de l’Audiovisuel.

Cadbury, A. (1992). Report of the Committee on the Financial Aspects of Corporate Governance.

London: Professional Publishing.

27



Coppens, T. and F. Saeys (2006). Enforcing performance: new approaches to govern public

service broadcasting. Media, Culture, & Society 28(2), 261–284.

Court of Appeal, Civil Division (2002, 14 March). R (on the application of ProLife Alliance) v

British Broadcasting Corporation, All ER. Court of Appeal, Civil Division.

Department for Culture, M. (2006, March). A public service for all: the BBC in the digital age.

London: Department for Culture, Media and Sport.

EBU Information and Statistics Network (2005, November). EBU Guides: EBU Members’

key financial and personnel data. internal document.

EU Monitoring and Advocacy Program and Open Society Institute (2005). Television across

Europe: Regulation, Policy and Independence. New York: Open Society Institute.

Fucík, J. (2005, April). Czech Television Act Amended. IRIS Legal Observations of the

European Audiovisual Observatory.

Grosshans, R. (2004, January). Austria: Complaint Made by the ÖRF Rejected by the

Constitutional Court. IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory.

Haller, A. (2001, 12 July). Austria: Amendment to Broadcasting Act Adopted. IRIS Legal

Observations of the European Audiovisual Observatory..

Higgs, D. (2003, January). Review of the role and effectiveness of non-executive directors.

Her Majesty’s Stationery Office, London.

Hood, C. (1991). A Public Management for All Seasons? Public Administration 69(1), 3–19.

Hopt, K. J. (1998). Comparative Corporate Governance: the State of the Art and Emerging Re-

search, Chapter The German Two-Tier Board: Experience, Theories, Reforms, pp. 227–

258. Oxford: Oxford University Press.

28



Ignazi, P. and R. S. Katz (Eds.) (1995). Politica in Italia: i fatti dell’anno e le interpre-

tazioni, Chapter Rai e Fininvest nell’anno di Berlusconi, pp. 229–253. Istituto Cattaneo.

Bologna: il Mulino.

Inglis, K. (2004, 22 March). At Arm’s Length? The ABC as a Statutory Authority. Lecture

given to the Australian Fabian Society.

Jackson, G. and A. Moerke (2005). Continuity and Change in Corporate Governance:

comparing Germany and Japan. Corporate Governance: An International Review 13(3),

351–361.

Lengyel, M. (2002, August). Hungary: Changes in Financing Public Service Broadcasters.

IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory.

Lledó Íñigo, E., E. Bustamante Ramirez, V. Camps Cervera, F. Fernández Savater, and

F. González Urbaneja (2005, February). Informe para la reforma de los medios de co-

municación de titularidad del estado. Report for the Consejo para la reforma de los

medios de comunicación de titularidad del estado.

Matkovic, D., S. Brajovic, J. Vojvodic, and B. Petkovic (2002). Public service broadcasting

in transition - Croatia, Montenegro, Slovenia. Peace Institute, Ljubljana.

Mooney, P. (2004, 12 January). Public Service Broadcasting. Parliamentary Assembly of

the Council of Europe.

MORI (2005, February). Perceptions of the Ministerial Public Appointments Process. Re-

search Study Conducted for the Office of the Commissioner for Public Appointments,

London.

Nordahl Svendsen, E. (Ed.) (2002, 24 October). The Regulation of Public Service Broadcasting,

An EPRA Inquiry, Ljubljana. European Platform of Regulatory Authorities.

29



Norris, P. (2004, January). Reshaping Public Broadcasting: the New Zealand Experience

1988-2003. IPPR, London.

Oireachtas Joint Committee on Communications, M. (2007, May). Tenth Report: Consid-

erations, recommendations and conclusions on the Joint Committee’s consultation on the draft

General Scheme of the Broadcasting Bill. Dublin: Houses of the Oireachtas.

Österlund-Karinkanta, M. (2006, 21 January). New Administrative Model for YLE in

Finland and Specifications in the PSB. IRIS Legal Observations of the European Audiovisual

Observatory..

Sousa, H. and S. Marinho (2002, 26 July). Media Policy Network in Portugal. A Case

Study Approach. Paper presented at the International Association for Media and Com-

munication Research (IAMCR) conference, Barcelona, 21-26 July 2002.

The Conference Board Commission (2003, 9 January). Report of the Com-

mission on Public Trust and Private Enterprise. http://www.conference-

board.org/publications/describe.cfm?id=823.

Zaccaria, R. (1984). Rai. La televisione che cambia, Chapter I rapporti tra la rai e il sistema

politico. Torino: Società Editrice Internazionale.

30


